A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

Nemrégiben megalakult a magyarországi hivatásos táncművészet fiatal, pályakezdő alkotóit, koreográfusait, előadóművészeit évente 100 millió forinttal támogató Imre Zoltán Program Ideiglenes Kollégium. Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere kinevezte az NKA Imre Zoltán Program Ideiglenes Kollégium tagjait: a Kollégium vezetője Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója, kollégiumi tagok: Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház igazgatója; Nagy Zoltán, a Sín Kulturális Központ igazgatója és Kovács Gerzson Péter a TranzDanz művészeti vezetője. Az NKA Imre Zoltán Program Ideiglenes Kollégium első pályázatának kiírása október 16-án megtörtént és november 16. éjfélig lehet a pályázatokat benyújtani.

Molnár Csaba több éves kollektív munka után - Nyúzzatok meg!, Dekameron, Eclipse, Tropical Escape, Az ökör - szóló előadáson dolgozik, amit két egymást követő hétvégén a SÍN Kulturális Központban mutat be. A "Watch Me Happening" egy alkudozás - párbeszéd több fél között, egy személyen belül, vagy egy tánc, egy szóló melyben objektív és szubjektív, személyes és kollektív látásmódok, vélemények, gondolatok kerülnek az ösztön és a tudat határmezsgyéjére. Az előadás limitált nézőszámú (50 fő), így aki nem szeretne lemaradni, foglaljon előre jegyet.

Shakespeare egyik legismertebb vígjátéka egyben keserédes dráma a szerelem természetéről. Különböző párok vesznek el egy elvarázsolt erdőben, egyik szerelem adja át helyét a másiknak, miközben a kavarodásban a szerelem nem más, mint függőség, a magány ellenszere. Kulcsár Noémi koreográfiájában a Szentivánéji álom összes figurája megjelenik a színpadon, így a szerelmespárok, Theseus és Hippolyta, a tündérkirály Oberon és a tündérkirálynő Titánia, és persze a mesteremberek és a pajkos Puck is. Kortárs, modern értelmezésében mai táncszínházi nyelven elevenednek meg Shakespeare alakjai, miközben Felix Mendelssohn azonos című remekművére hajszolják egymást árkon-bokron, álmon-rémálmon át.

Az eredeti előadás a dunaújvárosi Bartók Táncszínházban született, a bemutatóra 2006. március 3-án került sor. A produkció kiindulópontját Palya Bea, Gryllus Samu és Bolya Mátyás azonos című CD-je alkotta, amelyet a dunaújvárosi táncosok Juhász Zsolt és Horváth Zsófia koreográfiáival, Juhász Zsolt rendezésével vitt színre. 2016-ban a Duna Táncműhely az előadás felújítása mellett döntött, a Táncműhely táncosainak előadásában, s részben az eredeti alkotók közreműködésével.

Stratégiajáték ötven percben, melyben a négy táncos megforgatja breakdance specialitásait kortárs mozgáskincsükben. Tomboló rítusba kezdenek félúton a kötött, arccal-előre mozdulatok világa és a szabad kalandozás között. Erős egyéniségüket belökik a színpadra, területet foglalnak, szövetségest keresnek és hatalomra törnek. Harci táncok, nyughatatlan törzsi rítusok, pulzáló, zabolátlan ritmusok keresik a harmóniát.

Vajon képes-e a mesterséges intelligencia a kreativitásra? Lehetséges-e, hogy a gépek alkotó partnereink legyenek, és inspiráljanak minket? Átléphetjük-e képességeink határát általuk, és vajon megérthetjük –e rajtuk keresztül saját működésünket, lényünket? A 2013-ban alapított AI_am – egy koreográfus, egy kutató és kreatív technológusok – egyedülálló nemzetközi együttműködése, mely a mesterséges intelligencia alkotó felhasználásának lehetőségeit vizsgálja a kortárs táncon keresztül. Az előadáshoz kapcsolódó kutatást az AI_am alkotói számos nemzetközi konferencián bemutatták, eredményeiket művészeti installációk, workshopok és kísérleti projekteken keresztül prezentálták.

Óriási érdeklődés mellett, elsöprő sikerrel mutatta be A makrancos hölgy című táncjátékot a házigazda Pécsi Balett, a XI. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón. Az előadás budapesti bemutatója szeptember 27-én lesz a Müpában a Nemzeti Táncszínház szervezésében. A társulat ezt követően egy hónapig Mexikóban turnézik.

A Standing Ground nem boncolgat, vagy fejteget, újra és újra visszatér önmaga központjához, központi kérdéséhez, döngöl, szajkóz, sulykol, amíg a földdel egyenlővé nem tesz. A Standing Ground kitartó, ellenálló és állja a sarat, az egyéni alapokat közös nevezőre hozó, változatlan változó. A Standing Ground az alap. De fix az alap? Fix, hogy van alap? Újra és újra visszatérünk a kiinduló pontunkhoz, ami számunkra fontos, érték vagy csak adottság. De hogyan viszonyul egymáshoz az egyéni és a közös alap? Mennyire szabad az egyik és mennyire limitált a másik? Mindannyian kondicionáltak vagyunk. Hogyan élhető meg a szabadság a korlátok között?

Fehér Ferenc új darabot készített Mikó Dáviddal közösen, a bemutató október közepén látható majd a MU Színházban.

Szeptember 28-án mutatják be Hat tánc címmel új Bartók ihlette előadásukat az Oláh Dezső jazztrióval, majd október 6-7-én New Yorkban lépnek fel a 2017 Dumbo Dance Festiválon Own Destiny című duettel.

Alkategóriák