A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

A Miskolci Balett dupla estjének budapesti bemutatója 2023. november 9-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Október 11-én elhunyt Perlusz Sándor, Liszt Ferenc-díjas magántáncos, az Operaház nyugalmazott balettművésze, aki 1980-tól húsz éven át tanított az MTE jogelődjében, a Magyar Táncművészeti Főiskolán. A 86 évesen eltávozott Mester, volt főiskolai docens, az utolsó pillanatig érdeklődött a balettművészet és táncoktatás világában zajló események iránt, mindig naprakész tudással rendelkezett és olyannyira aktív volt, hogy saját honlapot is működtetett, melyen életének és munkáságának minden fontos eseményéről olvashatunk.

Október utolsó napján az IZP-estek keretében a MU Színházban mutatkozik be Kaiser Fruzsina és Takács László Virág az ember című előadásával valamnt Guzmics Petra Fekete négyzet címú eladőadásával.

Jenna Jalonen korábbi RING című darabja után a HALOval folytatja a hagyományos táncok kutatását. Míg a RING a körtáncokat vizsgálta, a HALO tovább megy ezen az úton és a olyan szakrális táncokban, rituális mozdulatokban mélyül el, amelyek történetileg összekapcsolódnak a természet megértésének és befolyásolásának kísérleteivel. A múltban a szakrális táncok különböző célokat szolgáltak: hol bőséges termést akartak vele elérni, hol a hadászatban biztosítani a győzelmet. De mi a tánc célja ma, és milyen rituáléval képviselteti magát a mai társadalomban?

A Vertigo Dance Company egyike Izrael négy nagy vezető táncegyüttesének, amelyet rendszeresen meghívnak a legrangosabb nemzetközi fesztiválokra, illetve a világ legismertebb színházaiba. A Vertigo Dance Companyvilágszerte az izraeli művészet nagykövetévé vált. Noa Wertheim új alkotása, a „Pardes” otthon „született”, a pandémia bizarr ideje alatt. Olyan műalkotás, amelyben a test saját benső spirituális rétegeihez kapcsolódik – minden emberi lény, minden táncos bensőjéhez, miközben egy közös mintázatba szövődik bele.

Minden tettünk, amelyet szenvedély hat át, magában foglalja a tűz erejét. A tűz elemű személyek nagy szabadságvággyal bírnak, ösztönemberek, érzelmileg túlfűtöttek. Energikusak, nagylelkűek, kreatívak. Mint ahogy azok a ma esti táncdrámák szenvedélyes nőalakjai, akiket épp ez a fékezhetetlen szenvedély sodor a pusztulás felé.

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat legújabb bemutatójában a világ egyik legszebb romantikus történetét, a Nobel-díjas író, Gabriel García Márquez legendássá vált alkotását állította táncszínpadra.

A Hodworks – éles fordulatot véve a 2020-as Még egy táncelőadás provokatív hangvétele után – visszatér egy nyugodtabb térbe, és letisztult felállásban, elmélyült önvizsgálattal várja közönségét.

A Trippin' című előadás a már bemutatott Miracle tovább gondolása, amit az emberi test, a rész/egész fizikai és filozófiai gondolatköre, és a kötött/szabad rendszerekben való létezés témái kereteztek. Az alkotók a vetítés eszközével dolgoznak tovább, amit külön, absztrakt entitásként kezelnek, ami hol elhatalmasodik, hol egészen eltűnik, hol bekebelez valakit, máskor illúziókat kelt. A táncosok és a külső technikai eszköz által életre hívott jelenség változó kapcsolata egy utazásra, egy ’trip’-re hívja a közönséget.

A Timothy and the Things 4 év után új bemutatóval jelentkezik. A Szabadulóművészek című kortárstánc produkciójukban arra keresik a választ, hogy mit jelent az egyéni szabadulás folyamata, a szabadság fogalma egy olyan társas rendszerbe ágyazva, ahol önmagunk leválasztása értelmezhetetlen. Egy rendszeren belül, egy rendszer részeként hogyan s miképp élhetjük meg személyes szabadságunkat, s vajon együttműködve elérhető-e egy kölcsönös szabadulás élmény? Mindezt letisztult, absztrakt, mozgásos rendszereken keresztül vizsgálva az alkotók egy olyan puritán, őszinte és naiv teret akarnak létrehozni, ahol a kísérletezés, próbálkozás, építkezés és rombolás, támogatás és ellenállás mind szervesen részei ennek a folyamatnak.

Alkategóriák