A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

A „Nagyszínpad utáni élet” kiteljesedését ígérik a Sziget szervezői a fesztivál most bejelentett friss helyszínével. A Delta District partiháromszöge az elektronikus zenei kultúra vibráló központjává válik, benne a Yettel Colosseum immár ikonikussá vált amfiteátrumával, a látványában, fény- és hangtechnikájában is megújuló arénával, BOLT Night Stage néven, valamint egy vadonatúj helyszínnel, a The Club-bal. Az „éjszakai negyedben” fellépő mintegy 100 előadó között pedig ott lesz Armin van Buuren, Boris Brejcha, Amelie Lens, Steve Angello, Don Diablo, Vini Vici, Mathame, Miss Monique, Alok és sokan mások.

Előadásunk a kamaszlét határhelyzeteit, az őket foglalkoztató kérdéseket, bonyolult kapcsolatrendszerüket, a közösséghez, szülőkhöz való viszonyukat állítja középpontba, remélhetőleg segíti a kamaszokat az átmeneti időszakban önmaguk és egymás elfogadását illetően, teljes egészében az őket érintő kérdésekre, érzelmi és testi változásaikra fókuszál. Dramaturgunk, Pallai Mara színházi szempontokat szem előtt tartva fogja össze és szerkeszti meg az etűdökből álló előadást. Paár Julcsi énekművész, zeneterapeuta az előadás zeneszerzője, zenei szerkesztője változatos zenei világot penget meg, megszólítva különböző zenei területekről érkező neves zenészeket, legyen az jazz, klasszikus, világzene vagy folklór. Kortárs költőink, íróink e témában megjelent költeményeiből is elhangzanak részletek az előadás folyamán. Fontosnak tartjuk, hogy a fiatal generációt látvány szinten is meg tudjuk szólítani, fúzióban más művészeti ágakkal, legyen az előadás nagyon friss, mai és igazán nekik.

A Nárcisz című előadás az emberi kapcsolatok, illetve a szeretet és az önszeretet törékeny egyensúlyát vizsgálja.A Nárcisz és Ekhó mitológiai történetét is megidéző darab nézői a nárcisztikus személyiség felszínes ragyogásán túl az önimádat és önhittség álarca mögé tekinthetnek. Feltárul az emberi lélek mélyén rejtőző labirintus. Vajon mi rejlik a gondosan felépített külső mögött? Egy sérült énkép? Egy elveszett gyermek? Vagy talán mindez együtt?

Idén tavasszal Budapest ismét a kortárs tánc pezsgő központjává válik, ahol a mozdulatok mesélnek, a testek történeteket írnak, és a világ legkiemelkedőbb társulatai váltják egymást a színpadon. A Budapest Táncfesztivál 25. jubileumát ünnepli, és ezt a mérföldkövet egy lenyűgöző és sokszínű programmal koronázza meg április 26. és május 11. között a Nemzeti Táncszínház szervezésében. Világsztárok és ikonikus társulatok érkeznek: itt lesz a varázslatos Akram Khan Company, a műfajfeszegető Nederlands Dans Theater - NDT 2, valamint a magyar kortárs tánc meghatározó alkotói, mint például Frenák Pál, Juronics Tamás és Bozsik Yvette.

A Follia annyit tesz: őrület. A négy táncosra készült koreográfia a nőiségről, a külvilág és a belső megélések konfliktusáról beszél. Amikor mindenki úgy csinál, mintha minden rendben lenne, hogy lehet, hogy neked mégis fáj?
Ki vagy te ebben a rendszerben? Meddig hagyod, hogy elnyomjon?

A Madarak küzdelmében (Lutte of Birds) a madarak szárnyalásának érzete szivárog át a Lutte eredeti koncepcióján, létrehozva ezzel egy új és izgalmas, dinamikus fúziót a Frenáktól jól ismert küzdelem-, és szabadság-tematika között. „Pórázon tartjuk a többieket, amíg kiszolgálnak minket, simogatunk, de abban a pillanatban, hogy kicsit mozdulnak, mennének, visszarántjuk őket.” – így jellemzi Frenák azt az erőszakos, hatalomgyakorló attitűdöt, ami a Lutte-ben jelenik meg, és világunkat évszázadok óta kísérti. 

A 20 éves fennállását ünneplő Gangaray Dance Company legújabb produkciója, a Down, egy misztikus utazásra invitálja a nézőket az érzelmek mélységeibe. A történet nélküli darab a zene erejével ragadja magával a közönséget, a Gangaray Experimental Music hipnozikus dallamai pedig megelevenednek a táncművészek lenyűgöző mozdulataiban. A női energia által vezérelt koreográfia a Gangaray védjegyévé vált lendülettel és eleganciával repíti a nézőket egy különleges élménybe.

Mit jelent együtt mozogni; közösen mozgásba hozni a múltat és a jelent, a testet és az elmét? A tánc alapvetően közösségi forma. Rave partik mindig is léteztek, ha másképpen is hívták őket. A While We Are Here című előadásban a belga Lisa Vereertbrugghen táncos, koreográfus, az intenzív együtt mozgás időtlen emberi vágyát vizsgálja. Meghívta Claire Godsmark-ot, Dolores Hulan-t, Eimi Leggett-et és Castélie Yalombo Lilonge-ot, hogy a hardcore rave mellett az örömöt és a társasági életet ünneplő néptáncokat is gyakorolják.

A Pulcinella című táncszínházi előadás a commedia dell’arte hagyományaira épít, mely a műfaj mozgásvilágát táncszínházi eszközökkel ötvözi, így a gesztusok és a fizikai kifejezésmód még hangsúlyosabbá válik. A darab középpontjában az emberi érzelmek és gyarlóságok szellemes bemutatás áll, Pulcinella, a bájosan ravasz, olykor komikus antihős karakterén keresztül. Az előadás bár szórakoztató, mégis mély mondanivalót hordoz az emberi kapcsolatok természetéről, különösen a szerelmi viszonyok bonyolultságáról. A nápolyi nők cseleivel, mozgásával és csáberejével szemben áll a címszereplő karaktere, amely egyetemes igazságokat hordoz a szeretet, a hűség és az identitás kérdéseiben.

2025. január 31. és február 2. között második alkalommal kerül megrendezésre a Willany Leó improvizációról szóló fesztiválja - ezúttal a Trafó Kortárs Művészetek Házával koprodukcióban.Térhasználat és kompozíció, harmónia és diszharmónia, jelenlét - néhány olyan színházi archetípus, amely mindennapjaink részét képezi, ha képesek vagyunk felismerni őket hétköznapjainkban. Az improvizáció, legyen szó táncról, hangszeres játékról, színházi helyzetekről, olyan kihívások elé állítja az alkotó(ka)t, amelyekre spontán reagál egy kollektív kreativitás részeseként és így jön létre egy addig ismeretlen opcionális végeredmény. Programsorozatunkkal célunk az improvizáció fogalmának átadása, megértésének segítése a nagyérdemű közönség számára. Kapcsolódás, együtt töltött idő, egymástól tanulás, egymásra figyelés - mind egyszerre ebben a három közösen töltött napban.