A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

2011. január 26. 20.00 óra Merlin Színház


Francia nyelven, magyar felirattal.
In French with Hungarian subtitles.


„Azokra gondolok, akik 1946-ban ott ültek abban a teremben, a közönségre; azokra, akikben nyomot hagyott, akiket igazán megérintett az az előadás. (…) 1946. Majd’ 58 évvel ezelőtt. Milyen emlékeket őrzök bármelyik általam látott előadásról? És egy olyanról, amely mély nyomokat hagyott bennem? Mi az ún. „élő” művészet? Mit akarok ezzel az egésszel? És miért?”
(2002. október – részlet Olga de Soto naplójából)

olgadesoto

Vajon milyen maradandó nyomot hagy a nézők fejében egy olyan előadás, amelyet jó néhány évtizeddel korábban lát(hat)tak? Olga de Soto koreográfus olyan „szemtanúkat” keresett, akik nézőként ott voltak 1946. június 26-án a párizsi Théâtre des Champs-Elysées legendás, Jean Cocteau mimodrámájára készült táncelőadásán. A beszélgetések során nem csupán emlékek és érzések elevenednek meg, hanem az annak idején a nézőtér sötétjéből figyelő tekintetek mintegy újra elénk vetítik magát a koreográfiát is. Olga de Soto ezekből a dokumentumokból dolgozott, hogy a maga módján alakítsa szubjektív tánctörténetté a felidézett múltat.

Olga de Soto előadásának alapanyaga egy emblematikus táncelőadás: Jean Cocteau és Roland Petit Le Jeune Homme et la Mort (A Fiatalember és a Halál) című koreográfiája. Az előadás témája: egy ifjú művész szerelmi csalódásban szenved a párizsi háztetők alatt… Híres szerepdarab ez: a koreográfia bemutatása óta szinte minden nagy férfitáncos (többek között Babilée, Nurejev, Baryshnikov, Le Riche, Bolle) eltáncolta az öngyilkos ifjú szerepét.

Olga de Soto az előadás felidézésén túl kiderítette azt is, vajon mi lehet most az egykori stáb tagjaival: Jean Cocteau 1963-ban meghalt. Roland Petit koreográfust sajnos lehetetlen volt fellelni. A díszlettervező Georges Wakhevitch 1984-ben halt meg, a jelmeztervező Karinska 1983-ban. A férfi főszereplő, Jean Babilée remek egészségnek örvend. Nathalie Philippart-ral nem volt könnyű találkozni, akárcsak a nyomára akadni. Boris Kochno, a Théâtre des Champs-Elysées balett-társulatának akkori vezetője 1990-ben halt meg.

A produkció a PRÉSI-DANSES programsorozat keretében valósul meg. A sorozat lényege az Európai Unió 2010. január 1. és 2011. június 30. közötti időszakának soros elnökségét adó tagországok közötti kulturális együttműködés. Január legvégén e nemzetközi „tánc-kóstoló” keretében Spanyolország, Belgium és Magyarország táncosai és koreográfusai (Salamon Eszter, Olga de Soto, Karine Ponties) mutatkoznak be Budapesten, a Trafóban és a Merlin Színházban.


TRAFÓ KÜLÖNÓRA JANUÁR 26-ÁN A MERLIN SZÍNHÁZBAN
Az előadás kapcsán Fuchs Lívia tánctörténész tart bevezetőt 19:00-tól a Merlin Színházban. A program ingyenes, mindenkit szeretettel várunk!

A Fiatalember és a Halál filmen - Mikhail Baryshnikov világhírű balett-táncos előadásában:
http://www.youtube.com/watch?v=9GnS2_ECbGM

A Babilée által táncolt, Cocteau által rendezett verzió fekete-fehérben:
http://www.youtube.com/watch?v=Xy6oA8YmDyo

A ketrec szabadsága - Kővágó Zsuzsa tanulmánya a koreográfiáról a Magyar Táncművészeti Főiskola konferencia-kötetéből:
http://issuu.com/yazard/docs/kzs


Olga de Soto (ESP): histoire(s)
Film-koreográfia
Film-choreography


Koncepció, rendezés, koreográfia / Concept, direction and choreography: Olga DE SOTO
Szereplők / With: Cyril ACCORSI és Olga DE SOTO
Videó, kép és hang / Video direction, camera and sound: Olga DE SOTO
Vágó / Video editing: Montxo DE SOTO és Olga DE SOTO

A dokumentumfilmben nyilatkoznak (a megjelenés sorrendjében) / With: Micheline HESSE, Suzanne BATBEDAT, Robert GENIN, Brigitte EVELLIN, Julien PLEY, Françoise OLIVAUX, Olivier MERLIN és/and Frédéric STERN

Zene / Music: Johann Sebastian BACH (zongoradarabok)
Előadó / Performed by: Angela HEWITT - zongora

Díszlet / Set design: Thibault VANCRAENENBROECK
Világítás / Light design: Henri-Emmanuel DOUBLIER
Fénytechnika / Lighting: Geni DIEZ / Sarah SCOUARNEC
Hang / Sound design: Pierre GUFFLET
Műszaki vezető / Technical director: Christophe GUALDE