A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.
A héten Franciaországba utazik a Frenák Pál Társulat, hogy a külföldi közönségnek is megmutassa változatos repertoárját, majd ezt követően intenzíven kezdik a próbákat  hiszen decemberben mutatják be legújabb darabjukat a k.Rush-t. Az új előadásban ezúttal a fiatal táncosok mellett olyan művészek tűnnek föl, mint Lőrinz Katalin, Uhrik Dóra, Lovas Pál és maga a koreográfus Frenák Pál. A decemberi bemutatóig a társulat Seven és Twins című előadása is látható a Nemzeti Táncszínház programjában.

sevendusa_benetton

2010. november 12. péntek 19.00 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház
Frenák Pál Társulat: Seven


SEVEN


Frenák Pál táncos-koreográfus 1999-ben tért vissza Magyarországra hogy megalapítsa francia-magyar táncegyüttesét. A hazai táncéletbe egy radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységeivel, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. Új, Seven c. darabjának premierjére - a társulat tíz éves fennállását ünneplő eseménysorozat részeként - a Művészetek Palotájában került sor tavaly novemberben. Az előadás - bár új helyszínen, új közönség előtt debütált - óriási sikert aratott. A megújult tematika és a letisztult forma nem csak itthon, hanem – december közepén – Franciaországban is meghódította a közönséget.

Az új koreográfiát Frenák Pál ugyanazon emlékképei inspirálták, amelyek annak idején a Gördeszkák című korai munkáját is. Mintha az elmúlt évek témái – párkapcsolatok, szexualitás, nemi identitás - háttérbe húzódnának és inkább a magányos egyén és a csoport belső, pulzáló állapotai, a társas lét felbomlásának és újjáépülésének dinamikája foglalkoztatná. A Seven című koreográfiájában a posztkoloniális irodalomból jól ismert entre-deux élményt próbálja táncban megragadni. Ez a kétlakiság: az anyakultúrától való elszakadás, valamint az új közegbe való beilleszkedés érdekli. Az a köztes állapot, mely nem létezhet a gyökértelenség felszabadító, ám egyben nyomasztó és soha meg nem szűnő érzése nélkül.

Az átalakulás, az átmenet érdekli, az a határvonal, amely a letisztult formák és kész identitások között húzódik. A kételyekkel terhes, köztes állapot, amelyben csak pillanatokra mutatkozhat meg bármi is egyértelműen és vitathatatlanul. A színpadi tér és az elasztikus térformák – mint azt Frenáknál már megszokhattuk - ennek az állandó mozgásnak, a táncosok robbanékony jelenlétének adnak markáns, értelmezhető kontúrokat.



Koreográfia és szcenográfia: Frenák Pál
Koreográfus-asszisztens: Nelson Reguera
Táncosok: Fekete Zoltán, Holoda Péter, Jantner Emese, Simet Jessica, Major László, Nelson Reguera
Alpin technika: Ferenci Miklós
Zene: Gilles Gauvin
Hang: Hajas Attila
Jelmez: Szabó Gergely
Technikai vezető: Molnár Péter


twinsdusa_b


2010. november 26. péntek 19.00 Nemzeti Táncszínház

Frenák Pál Társulat: Twins

TWINS

2006-ban mutatta be a Frenák Pál Társulat a Mil An című kompozícióját, melyben az ember méretű marionettfigura, valamint az egyre inkább bebábozódó hús-vér élőlény végteleníthető kettőse kapott főszerepet. A 2009-es Twins ennek a korábbi koreográfiának az ikerdarabja. Két táncos, két maszkos figura, hol iker-bábuként, hol iker-testvérként keresik az egység, az összetartozás, az elszakadás, az egyedüllét és a magány állapotait.

A Twins a tánc nyelvén mesél az ikerlét mélyebb rétegeiről. Az előadás nem analizálni próbál vagy megfejteni, hanem sokkal inkább a tünetek, a lehetőségek tárházát számba venni. A két táncos ikercsillagként köröz a szinte csupasz térben, míg elválaszthatatlannak hitt kapcsolatukban végig nem élik az ikrek paradoxonát: hiába az egypetényi közösség, a születés utáni nagy utazás számukra már aszinkronitás, ahol önálló személyiségük egységét kell megtalálniuk. Az alkotó nem keres végső megoldásokat. Sokkal inkább maga a folyamat érdekli, a föloldhatatlannal való szembenézés.

Az előadás a Nemzeti Táncszínház támogatásával és a Közép-Európa Táncszínház közreműködésével készült.


Koreográfia és szcenográfia: Frenák Pál
Táncosok: Holoda Péter, Major László
Marionettista: Fekete Dávid
Díszlet, maszk, báb: Majoros Gyula
Zenei szerkesztő: Gergely Attila
Technikai vezető és fény: Molnár Péter
Alpin technika és hang: Ferenci Miklós