A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

A páros életében a fókusz immár két éve a Gangaray Trambulin kortárs táncműhelyen van, amely egyik legfontosabb erényének az őszinte kommunikációt tartják. A táncszféra szürke foltjairól, a hazai oktatási rendszer hibáiról, a kulturális terrorról és a száz lábon álló magyar táncművészekről beszélgettünk a magánéletben is összetartozó, egymást remekül kiegészítő párral.

Pier Paolo Pasolini halálának negyvenedik évfordulója adott inspirációt a P.P.Pasoliniproject alkotói számára, hogy erre egy táncszínházi est keretében emlékezzenek. Szemán Béla rendezésében, Nemes Zsófia koreográfiájával kerül bemutatásra a testjáték, december 17-én 19.00-kor, a Nemzeti Táncszínház szervezésében. A premier az intézmény egyik alternatív játszóhelyén, a Marczi Közösségi Tér színpadán látható. Pasolinit Szakály György Kossuth-, Liszt-díjas Érdemes és Kiváló művész alakítja, aki több, mint10 év után tér vissza ismét a színpadra. Nemes Zsófiával, a darab koreográfusával beszélgettünk.

A tizedik évébe lépett MU Terminál részben kényszerű, részben szükségszerű változásokon megy keresztül. Fejes Ádám, a műhely vezetője arról beszélt, hogy ő már nem szeretne motivációt tanítani, szókincset egyeztetni fiatalokkal – az eredendően motiváltakkal, vele egy nyelvet beszélőkkel viszont társulatot alapított. Eközben délutánonként már legcsillogóbb szemű növendékeké, a gyermekeké a próbaterem, akikhez néhány év múlva így valószínűleg nem lesz szükség szótárra.

„5 éves a Duda Éva Társulat 5 legjobb előadása 5 estén keresztül” - így hirdeti a szórólap Duda Éva társulatának ünnepi fesztiválját. Soha jobb alkalom arra, hogy megkérdezzük a társulat alapítóját visszatekintésről és továbblépésről.

Akár „interjú dr. Lőrinc Katalinnal” is lehetne az írás alcíme, hiszen a sokoldalú táncművész, táncpedagógus, újságíró nemrég szerezte meg a doktori címet. A véletlen szerepéről, tudásvágyról, tanításról és tanulásról, a szakmai féltékenységről és annak hiányáról beszélgettünk. Nyitottságával huszonévesek számára is követendő példa, ő mégis azt mondja, örül annak, hogy a táncszakma ajtaján dörömböl a legújabb, okosabb generáció.

A kétszeres Aerowaves „válogatott” és Lábán Rudolf-díjas Hodworks jelenleg többet szerepel külföldön, mint Magyarországon. Hód Adrienn, az együttes vezetője szövéses alkotófolyamatról, önmagukat vállaló táncosokról, hazai léptékről beszélt, és arról, hogy mindennek megvan a helye.

A szerelem természete című darab alkotópárosa nulla forintból készített Lábán Rudolf-díjra jelölt közönségsikert. A magánéletben is közös úton járó Egyed Bea és Újvári Milán számára fontos, hogy nevetni tudjanak önmagukon, és az is, hogy érzelmeiket a nézőkkel is megosszák. Kikapcsolt gáz, oroszlán a szobában és egy trollkodó kritikus, beszélgetés a Radioballet tagjaival.

Szoros az „ügymenet” a Trafó Kortárs Művészetek Háza előcsarnokában: Marie Chouinard, a kanadai kortárs táncélet úttörő nagyasszonya egymás után fogadja a sajtó képviselőit. Erről a tényről akkor győződhetünk meg igazán, amikor az előző interjú miatt pár perc csúszással megkezdett beszélgetésünket 20 perc után leállítja a társulat menedzsere: ennyi volt: itt a következő, és nem lehet több csúszás. A tervezett „nagy” interjúból tehát mindössze annyi valósult meg, amennyi során főként az  alkotás indítékairól tudhattunk meg érdekes részleteket.

Mészáros Máté, az Ultima Vez fizikai színház tagja a külföldi évek után újra itthon alkot. A Duda Éva Társulathoz rögtön két minőségben is csatlakozott: táncosként és koreográfusként is együtt dolgozik a csapattal. A külföldi évekről, az Ultima Vezről, és a készülő új bemutatóról, az Ismeretlen Királyságról beszélgettünk.

Erőltetett hasonlat lenne a Trafó Kortárs Művészetek Házát egy emberhez hasonlítani, akinek kamaszkora nem mentes a nehézségektől, ám melyeken úgy tűnik, sikerült átsegíteni, - mindenesetre a 15. évét ünneplő ház most ismét úgy működik, ahogyan megszoktuk, úgy 12-13 éves koráig… Tavaly óta Nagy József személyében nemzetközi hírű művész személyiség felelős a vezetésért, az idei évadban viszont ismét „legálisan” támaszkodhat Szabó György menedzseri vezetői munkájára. „Szkipe” mindig fut: ingázik a Trafó és az Orléans-ban általa vezetett Centre Chorégraphique National d’Orléans között. Ezúttal csak telefonon tudtuk feltenni neki a kérdéseinket.