A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

Kizökkent az idő…, ahogy Shakespeare-nél szokott. De, míg Hamlet azzal a bizonyossággal lép a színpadra, hogy általa még helyretolható – Lear az első pillanatban elveszti a csatát. Nem fokozatosan fog széthullani; az egykori nagy király és magabiztos férfi egyetlen pillanat alatt semmisül meg, amikor imádott felesége sírba száll. Darabbéli útja innen csak tántorgás a végső nyughely felé. Hangulat ingadozásai, átkai, dührohamai, de még kétségbeesett kapaszkodási kísérlete is lányaiba – mind a pótolhatatlan űrrel magyarázhatók. Képtelen tovább a kormányzásra; így válik a birodalom felosztása kényszerűvé. Nincs előre eltervezettség és racionális döntés, csak kapkodó improvizálás.

Feledi János Carmen előadása nem szokványos, már a cím is, Car(wo)men, azt sejteti, hogy itt valami egyedi van készülőben. Prosper Merimée Carmen című remekműve nyomán, néhány gondolat Bizet operájának részletére. Klasszikus és kortárs fúzió, melynek dallamai egyedi atmoszférába keverednek, ami a főszereplők útját vezeti.

Égi és földi szerelem… Azaz érték, amit a szív szava hordoz, amit egy pár egymás iránt érez, meghatározó mindennapjainkban. A boldogságra való törekvés, megélés minden ember számára fontos. Vörösmarty Mihály klasszikus költeménye ezúttal új nyelven, mai környezetben kel életre, ahol a szerelmesek egyre mélyebbre merészkednek a képzelet és a fantázia birodalmában. A beteljesüléshez próbákat kell kiállniuk, a történetben megjelenő akadályok, kudarcok szimbólumaként Mirígy, a boszorkány ármánykodásaival kell szembenézniük, aki megpróbálja megakadályozni boldogságukat.

Novák Péter rendező adaptációjában a történet az eszményi szeretet és barátság veszteségének darabja. Szereplői egy valamikori családi idill széthullásának, az elsöprő szerelemnek, az elmélyülő barátságnak, a természetes életigenlésnek, a frusztrált agressziónak epizódjait élik meg egy esküvő keserédes kulisszáiban, hogy ott szembesüljenek jövőjük három próbatételének – beteljesülés, elhidegülés, elválás – kihívásaival.

Az FND / Aterballetto tizenhat táncosa az izraeli Eyal Dadon és az olasz Diego Tortelli vezetésével utazásra hív a gyermeki egzotikum, majd a pozitív, fiatalos életszemlélet világán keresztül. Dadon műve, a Yeled (a héber szó jelentése: gyerek) az ősi ártatlanság elvesztésére való reflexió táncos megjelenítése. Nyomozás, amelynek célja kideríteni, mikor történhetett ez a változás, és egyúttal annak felfedezése, mi maradt abból a képességünkből, hogy gyerekek maradjunk egy felnőttekre szabott világban. Mikor veszítettük el ártatlanságunkat, és miért?

Shakespeare emblematikus műve olyan alapvető emberi érzelmeinkkel való szembenézésre kényszerít minket, amelyeket szeméremből, vagy szégyenből inkább elhallgatnánk. Mindezt az író hihetetlen szeretettel és játékossággal teszi, szinte belekényszerülünk szerelmi vágyaink, birtoklási és megfelelési kényszereink, félelmeink és hatalmi játszmáink felvállalásába. A Midsummer Nighttal egy olyan táncelőadás megvalósítására törekszünk, amely mind a nézőket, mind a fiatal táncművészeket bevonzza, vagy beletaszítja ebbe a sötét, szentivánéji éjszakába, ahol – mint egy álomban – bármi megtörténhet, sőt meg is történik. 

A 2023-as Budapest Táncfesztivál kihagyhatatlan programokat kínál azoknak, akik nem csak a kortárs tánc legjobb előadóit keresik, hanem a legizgalmasabb újdonságait is. Árnyjáték és vonósnégyes, Jim Morrison dalai, Shakespeare, Bizet és Mozart operaadaptációk - csak néhány érdekesség a 23. évfordulóját ünneplő táncünnep előadásai közül, amelynek keretében Olaszország és Izrael legnevesebb táncegyütteseivel és a legnagyobb magyar társulatok előadásaival várja április 27. és május 6. között a Nemzeti Táncszínház az érdeklődőket.

Május 31-én a Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínházában a Rómeó és Júlia című nagysikerű előadását mutatja be a Rijekai Ivan pl. Zajc Horvát Nemzeti Színház Balettegyüttese.

Az alkotók olyan kiemelkedő koreográfusok munkáiból inspirálódtak, mint Pina Bausch és Jiří Kylián, akik sokat tapasztalt, már nem aktív táncművészekkel készítettek darabokat, hiszen rájöttek arra, milyen mély kifejezőképesség rejlik az öregedő testben. A Duna Táncműhely új bemutatója szintén azt kívánja igazolni, hogy a táncos létnek nem feltétele a fiatalság.

A Hattyúk tava mese keretében megjelenik az emberi tisztaságba, jóakaratba és bátorságba vetett hit, és a bagolyszárnyú szörnyeteg rabságában vergődő hattyúleányok sorsa.